欢迎来到丹麦,来到哥本哈根!Velkommen til Danmark og Kobenhavn!!既然来到了丹麦,接下来我还是给大家上一些丹麦的图分享吧。另外,由于比较喜欢丹麦,这里适当地用中丹双语给大家做接下来的一些介绍吧,也算自己练习一下,嘿嘿:-)语言能力有限,还请多指教!Jeg haber de kan nyde min llille rapport om Danmark.
乘坐DSB的火车去丹麦朋友家休整一下。Jeg tager Oresund tog til min dansk vens hus.
车厢里面是这样滴,这里是放婴儿车、自行车啥的I toget kan man saette cykler her.
座位是这样滴pladserne
车厢内部照i vogn
车门标准照。总感觉这种车门的开关都特别有感觉。togs dor
用丹麦语、瑞典语和英语提醒大家上车前必须买票,车上无法补票哦Man kan ikke kobe billet om bord pa toget. Det er skrevet pa dansk, svensk og engelsk.
我错误地上了快车,一下子就开过了我要下的那一站,遂一直坐到了终点赫尔辛格。我那个丹麦朋友曾多次教我发赫尔辛格和瑞典的赫尔辛堡的发音,因为这两个发音挺接近的。我是觉得我我说的还凑活,但他怎么都说我发的不准。不过,我又不是像他一样以丹麦语为母语,怎么可能像他发的一样呢,真是的:-(Jeg tager toget til Helsingor fordi toget standser ikke ved min station.
等待原车返回再换慢车。大家别忘了赫尔辛格可是莎士比亚手下的哈姆雷特发生地的原型哦!Det er et slot (Kronborg Slot) i Helsingor, hvor Shakespeares Hamlet skete.
白云蓝天海风鸟鸣,就算只是在海边坐坐也是一种莫大的享受了。Bla himmel og hvide skyer, sa smuk!
转乘慢车等待中Jeg venter mit tog i en lille station.
终于到了朋友所在的小镇,还要走20分钟才能到。太阳晒着还是有点热呀,一身汗。Jeg endelig ankommer pa min vens by, men det tager 20 minutter at ga hen til hans hus.
丹麦刚刚步入初夏,花朵正值盛开期,今天的蓝天,配上灿烂的阳光,一切都那么美好。Der er sommertiden nar. Blomsterne blomstrer.
放下行装小憩后,与朋友来到小镇的海边。这里是个稍有名气的丹麦人度假港口,有很多私家帆船和游艇。Mange danskere kommer til byen at nyde sommertiden.
小港的风光
明天就是我的生日了,朋友请我喝了一杯咖啡以示庆祝。Fordi er i morgen min fodselsdag, min ven kober mig en kop kaffe.
由于有同事的购买任务,下午又乘火车赶回机场附近的购物中心Field‘s。但现在不是打折的时候,东西太贵,啥也没买。I eftemiddag, gar jeg hen til et inkobscenter at kobe noget til min colleauge. Men priserne er dyre. Jeg kober ikke.
购物中心门口就是火车站和地铁站。远处那个建筑是哥本哈根的皇冠假日酒店,去年住过5天,蛮不错的。P卡待遇都有。Kobenhavns Crown Plaza Hotel er der. Jeg opholdt sig der sidste sommer.
地铁站对面的商业建筑kommercielle bygninger
话说我第一次来丹麦的时候,哥市的地铁刚刚开通,一晃10多年过去了,但我始终没有坐过这里的地铁。今天做一次吧!Kobenhavns metro var bare abne hvornar jeg besogt byen for forste gang.
地铁是无人驾驶哦,市区内是地下运行,其它区段是地面运行。
从歌剧院附近的站回到哥市市中心Jeg vender tilbage til Kobenhavns centrum.
顺着Stroget步行街向市政厅广场Jeg folg Stroget til Radhuspladsen.
回到了来过不知多少次的市政厅广场Jeg har besogt Radhuspladsen mange gange.
市政厅广场风光
右边这个才是市政厅哦,嘿嘿Radhus er den bygning pa hojre.
有点顶不住了,来步行街把角的Burger King稍微补充一点Nar, er jeg sulten. Jeg vil spise lille Burger King.
有兴趣的朋友可以看看这里的价钱。对我来说,如果是正常点套餐我觉得还是挺贵的。Det er ikke billigt at spise i Burger King i Danmark hvis der er ikke noget til salg :-p
下面走回中央火车站,路过这个挂着许多企业名称的建筑,每次都能看到Thai和Air China在上面,TG可以理解,有航班,CA貌似只有货运业务吧,这也可以!Jeg forstar ikke hvorfor det er Air China pa den bygning. CA har ikke flyvning fra Kina til Danmark.
哥市著名的趣伏里公园的西门den beromte Tivoli
火车站就在公园西门对面Kobenhavns hovedstad station er der.
哥本哈根中央火车站,也是来过不知多少次了:-PJeg har ogsa vaeret Kobenhavn H mange gange.
等火车来吧Nar, venter jeg mit toget.
6月的北欧,天黑得要多晚有多晚
我的慢车,终点NivaToget korer til Niva og standser ved hver station.
这个。。。we are free是英语,但这报纸可都是丹麦语的哦Aviserne er alle pa dansk. Jeg tror ikke, turister kan forsta det.